Search

Chcete miminko? 9 věcí, které byste měli udělat před těhotenstvím

Důležité ještě dříve než otěhotníte! Nastal ten čas, když jste si řekli – Chceme dítě! Každý počítá dnes s tím, že to nemusí vyjít na poprvé a právě proto je dobré držet se některých ověřených rád. Rozhodně nemáme na mysli babské řeči o tom, že po milování třeba držet nohy zvednuté a podobně. Spermie si cestu na své místo najde i bez toho. Samozřejmě, pokud jsme po této stránce zdraví a je na to vhodná doba. Pokud si chceme vydláždit cestu k početí, zdravému těhotenství a zdravému dítěti dodržujme ještě před pokusem o otěhotnění tyto rady.

1. Poznejte svůj zdravotní stav Před tím než chceme otěhotnět je vhodné navštívit praktického lékaře, případně i gynekologa, který posoudí a zhodnotí naši osobní, ale i rodinnou anamnézu, náš aktuální zdravotní stav. Mluvte s ním i o lécích, které užíváte, zda jsou vhodné nebo ne, zda existují náhrady a podobně. Jak zřejmě dobře víte, mnohé léky jsou v těhotenství nebezpečné. Důležité však je přestat je užívat ještě před otěhotněním, protože často se v našem těle ukládají a přebývají tam déle.

2. Dopřejte si kyselinu listovou Po dobu alespoň jednoho měsíce před otěhotněním bychom měli užívat 400 mikrogramů kyseliny listové denně a pokračovat v užívání během prvního trimestru. Tak můžeme snížit rizikům plodu, například riziko rozštěpu páteře a jiných vrozených vad.

3. Pozor na vitamin A Pozor na to, abychom neužívali více vitaminu A jak je třeba. A to je 770 mikrogramů vitaminu A, přičemž většina bývá ve formě betakarotenu. Příliš mnoho vitaminu A může způsobit vrozené vady.

4. Zapomeňte na cigarety, drogy, alkohol Ani jedno z toho není vhodné pro ženu, ale ani muže, kteří plánují zplodit dítě. Samozřejmě, nestačí přestat až poté jak se dozvíme, že jsme těhotné. Už může být pozdě, vyhnout bychom se jim měli minimálně měsíc před otěhotněním. Pokud jde o závislosti, minimálně rok. Kouření a užívání drog může vést k potratu, předčasnému porodu a nízké porodní hmotnosti novorozence.

5. Chladnička ať je sklad zdravých potravin Příprava na dítě znamená i změnu stravování, pokud jsme se dosud nestravovali nejzdravější, je čas začít. Každý den alespoň měsíc před otěhotněním bychom měli konzumovat zdravou stravy, hodně ovoce, zeleniny, jogurty, celozrnné potraviny, zdroje bílkovin. Opět platí – nestačí až po početí.

6. Pozor na kofein I když kofein v malých dávkách škodlivým být nemusí, pokud to přeženeme může být při snaze otěhotnět problémem. Vysoké dávky kofeinu snižují plodnost a během těhotenství mohou vyvolat potrat. Maximálně 200 mg kofeinu denně, a to i před těhotenstvím. Pozor, kofein není jen v kávě!

7. Mějte hmotnost pod kontrolou Už před tím, než si pořídíme dítě bychom měli dbát o svůj jídelníček a životosprávu. K tomu patří optimálně BMI, konzumace zdravých potravin, vyhýbání se rybám, u kterých je vysoký předpoklad obsahu škodlivin.

8. Navštivte zubaře Ještě před těhotenstvím si dejme zkontrolovat i chrup. Hormonální změny během těhotenství zvyšují riziko onemocnění dásní.

9. Důležitá prevence vůči infekcím Infekce v těhotenství není nic pozitivního. V době oplodnění a prvních fází těhotenství se snažme odolávat. Těžko to naprogramovat, ale užíváním probiotik a zdravou životosprávou je to možné. Dbejme také o kvalitní tepelnou úpravu jídel.